amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Monday 27 June 2011

Bayam

Selepas Lobak Merah, aku rasa, Bayam adalah sayur yang paling glamer di dalam dunia.

Terdapat berbagai variety bayam. tetapi Bayam di kumpulankan mengikut 3 kategori, Savoy, semi savoy dan flat. Iaitu tahap kerinting lembaran daun nya.

Antara sebab sayur ini glamer, ialah kerana kesalahan Dr. E von Wolf yang telah salah kira kandungan zat besi di dalam sayur ini. Kiraannya betul, tetapi titik perpuluhan yang salah letak menyebabkan sayur ini dikatakan mempunyai zat besi yang sangat tinggi.

Patung Popeye yang didirikan di Crystal City Texas, satu tempat pengeluar Bayam terbesar di USA.

Faktor kedua adalah disebabkan oleh Popeye. Satu dunia sepatutnya berterima kasih kepada Popeye yang tolong mempromosikan sayur bayam ini. Aku antara salah sorang manusia yang terpedaya dengan pujukkan mak aku supaya makan bayam untuk jadi kuat seperti popeye.... haha...
Ni lah rupa Beets

Ini pula adalah Chards

Bayam adalah dari keluarga Goose-foot, jadi Beets dan Chards adalah sedara mara bayam. Apa benda tu? ntah... aku pun tak pernah jumpa sayur-sayur tu semua. Nanti aku suruh boss Tesco import sayur tu semua.


Bayam berasal dari Iran, di komersialkan di China. Orang di China masih mengelar sayur ini sebagai "the persian green" atau sayur dari parsi. 85% dari stok bayam seluruh dunia, datangnya dari China.

Bayam mengandungi Oxalate iaitu salah satu penyebab penyakit batu karang. So kalau korang ni ada batu karang, makan bayam hanya menambahkan kesengsaraan korang.

Bayam bersifat diuretic dan laxative. Iaitu pelawas.

I'm Popeye the sailor man..........
Cecair dari bayam, pernah digunakan oleh org zaman dahulu kala sebagai dakwat dan cat.

Jom makan bayam....

No comments:

Post a Comment