amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Sunday 26 June 2011

Kamu Tidak Boleh Halang Saya!!!

Dalam scene dan Genre Rock, terdapat banyak juga band-band yang menampilkan vocalist perempuan.

The Cranberries adalah yang paling berpengaruh, diikuti oleh No Doubt, Skunk Anansie, Evanescence dan terkini Paramore. Itu lah antara band-band yang overexposed, sell out dan menjadi ikutan serta inspirasi ramai.

Terdapat juga band band underexposed yang bagus dari segi materials dan attitude band itu sendiri. Yang aku minati adalah Band Kittie dan juga Guano Apes.

Guano Apes yang paling malang. Kebanyakkan poser dan follower Nu Metal dan Alternative rock di negara kita, tidak mengikuti band ini. Ini mungkin kerana pendedahan dari media yang kurang mengambil materials mereka untuk diputar di corong radio.



Band ini berasal dari Germany. Bagi aku, band-band Germany adalah antara band yang bagus. Rammstein dan Scorpions antara contoh band Germany yang meletop satu dunia.

Tapi kebanyakkan poser dalam dunia Metal, lebih mengenali band USA yang bagi aku, lebih kepada  'radio material'.

Aku berpendapat, di mesiaraya ni, Guano Apes tidak mendapat tempat mungkin kerana faktor nama band ini.... Guano bermaksud:

Any excrement from birds, seals, or bats which is used as fertilizer, is called Guano

mudah kata, guano ni ialah najis burung dan kelawar yang digunakan sebagai baja....

kerana nama yang pelik, mungkin kumpulan ini tak lepas main lagu mereka di radio....satu kerugian!!! 


Lagu dibawah ni, selalu aku dengar. Satu lagu yang powerful dalam menaikkan semangat aku bila menemui jalan buntu dalam berbuat sesuatu.

You can't stop me
To love the world with all its lies
You can't stop me
I'm close enough to kiss the sky
    Keep it to myself

Aku cukup suka rangkap ini. Interpretasi aku terhadap rangkap ini adalah ; 

Tiada apa yang dapat menyekat saya untuk menyintai apa yang saya suka ( the world)  dan perkara yang berkaitan dengannya ( its lies). Saya sudah hampir berjaya ( kiss the sky). Usaha saya sendiri. 

Gambaran sinikal pertunjukkan sarkis dalam video klip ini, bukan sesuatu yang tidak sengaja. Ianya adalah sangat dramatis dengan mengatakan bahawa hidup kita ini umpama sarkis. Semuanya bersifat pertunjukkan dan kita sentiasa peduli dengan persepsi orang lain walaupun, kita amat berlawanan dengan apa yang orang anggap.

Hidup umpama sarkis apabila, terdapat ramai penonton yang sentiasa memerhati tingkah laku kita, dan akan terhibur dengan 'mishap' dan malang yang menimpa. Hidup adalah satu sarkis yang sangat besar!

Aku sedang merancang sesuatu yang sangat besar. Faktor untuk ianya tidak akan berjaya juga cukup besar. Tapi jika tidak dirancang, tidak dilihat kebarangkalian yang ada, siapa pun tidak dapat memberi tahu kepada aku samada ianya akan berjaya atau tidak. Biar gagal setalah puas mencuba, dari gagal merancang dan gagal mencuba yang mana akan disesali pada suatu masa kelak kerana tidak langsung menggunakan peluang yang ada.

Aku bukan juga seorang yang positif. Tapi ada 2-3 perkara, bila aku buat, aku akan buat bersungguh sepenuh hati. 

Kalau gagal macam mana?

Itu pasal lah ada istilah "I'm close enough to kiss the sky".... tu bukan pernyataan kecewa org gagal, tapi pernyataan berani untuk mencuba sekali lagi sehingga berjaya.

Aku tidak fikir ianya akan gagal. Kecuali berberapa faktor yang memang akan menjadi punca ianya akan gagal. Dan punca-punca itu bukanlah kehendak dan datang dari diri aku. Tapi, segala ketentuan. Kalau tak berjaya, kena cuba sampai berjaya.

Sementara aku merancang langkah seterusnya.... mari kita dengar lagu ini:

Guano Apes: You can't stop me




http://www.youtube.com/watch?v=xfxlzq2Nfno

Someone whos coming out to see the light of our destination
A maniac neurotic fool who wants to jump off the eye
How can you know that I'm the one who lives no matter of occasion
Another road another try
Where's the difference tell me why?

You cant stop me to love the world with all its lies
Keep it to myself
Keep it to myself

You can't stop me!
I'm close enough to kiss the sky
Keep it to myself again again

Why you coming out to see the road of less destination
I want look back for the shadows that fall off to me
We're trapped in a song so we lead them to hell or our salvation
Another you another me
Where's the difference telling me??

You can't stop me to love the world with all its lies
Keep it to myself
Keep it to myself

You can't stop me
I'm close enough to kiss the sky
Keep it to myself again again

I'm just another
Broken up
Mess them up
Running to the eye (eye)
(Running to myself)
Broken up
Mess them up
Running to the cosmic ways
(Running to myself)
[2x]

You can't stop me to love the world with all its lies
Keep it to myself
Keep it to myself

Won't you stop me
I'm close enough to kiss the sky
Keep it to myself again again again again

I'm just another broken up
Mess them up
Running to the cosmic ways

No comments:

Post a Comment