amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Tuesday 28 June 2011

Tupai

Zaman aku sekolah dulu, Tupai, dalam bahasa omputeh adalah squirrel. Tapi tidak disebut squirrel (skwɚ:ˈəl), ianya disebut SQUARREL ( as for skweˈr' el  = square rel) .

Bila masuk ke Kolej, belajar English 101, ada satu artikel yang disuruh oleh pensyarah untuk kami baca beramai ramai. Dalam artikel tersebut, terdapat perkataan squirrel. jadi, satu kelas membacanya sebagai Squarrel. Tergelak besar pensyarah itu mendengar sebutan kami. Dan setelah sekian lama, rupanya kami tak reti sebut squirrel.

Squarrel adalah tupai empat segi!!!!!

Tapi, aku tak de lah malu sangat, sebab orang lain yang datang dari berbagai latar belakang dan negeri, juga mempunyai sebutan yg sama macam aku sebut.

Banyak juga perkataan yang salah disebut kita hasil dari ajaran cikgu2 zaman dahulu kala. Mungkin pengaruh dari sebutan English yang datang dari India.  Cth terdekat adalah tortoise yang kita sebut tortis, sepatutnya sebutannya adalah Tortes (tɔ:ˈrtəs). Contoh lain ialah Flour yang kita sebut sebagai FLA... sepatutnya sebutannya adalah seperti FLOWER (flaʊˈɚ).

Berbalik kepada squirrel. Pagi tadi, ketika aku sedang membuat tugasan di dalam bilik khas secret agent, aku dikunjungi oleh encik tupai... terkejut jugak aku apabila tiba tiba tupai ini masuk.

Disebabkan boring, so aku tutup pintu pejabat aku, dan aku main kejar-kejar dengan tupai ini.

Kalau korang nak tahu, tupai adalah antara menatang yang mempunyai metabolisme yang tinggi. ini bermakna, jantung dia berdegup dengan amat kencang, dan pergerakan tupai amat lincah dan hyper.

Setelah berkejar kejaran selama 20 minit, akhirnya tupai tu lompat naik ke atas kotak kawalan elektronik bilik pejabat aku dan terus dia duk rilek disitu kerana sudah habis tenaga. Aku pun pasang zoom lens dan aku shoot gambar2 menarik si tupai ini.

Fakta menarik pasal tupai:

1. Tupai boleh dijumpai diseluruh dunia kecuali di antartika dan Australia.

2. Tupai boleh melompat sejauh 20 m dan jika jatuh, ketinggian seratus kaki ke bawah tidak membahayakan mereka.

3. perkataan squirrel bermaksud 'shadow tail' dalam bahasa Greek.

4. Tupai suka menggigit wayar elektrik untuk menajamkan gigi mereka. Tapi ramai yang dah mati keras kerana renjatan elektrik.

5. Jangka hayat tupai cuma dalam 10 tahun sahaja.

haha, dia tolong bersihkan sawang untuk aku.... bagus juga kehadiran si tupai ni ke bilik aku.

Letih separuh mati katanya.

Abis senget Motion Detector bagi Alarm System pejabat aku.

Mr Ensem

Siap terkencing lagi.... aduhaiiii....

No comments:

Post a Comment