amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Friday 10 June 2011

Melaka dan Nikotin

Berita  tidak baik buat perokok  di Negeri Melaka. Melaka akan mengisytiharkan 5 kawasan seluas 338 hektar di sekitar Melaka sebagai Zon Bebas Asap Rokok mulai 16 Jun 2011. Sesiapa yang ditangkap atas kesalahan merokok di kawasan berkenaan boleh dikenakan kompaun sebanyak RM300 minimum atau sehingga kompaun maksima RM5000. Namun, ianya hanya melibatkan kawasan awam manakala premis atau kawasan milik individu adalah dikecualikan daripada larangan berkenaan.



Bagi aku seorang bekas banduan perokok tegar, langkah itu ada baik dan buruknya. Tapi aku cuma nak ulas pasal  objektif derang buat begitu.


Bagi aku, tiada istilah untuk menjaga kepentingan orang ramai. Kerana, asap toksik dari kenderaan lagi merbahaya dari asap rokok. Kalau nak kata, asap tu untuk prevent decay atau pereputan bangunan-bangunan sejarah, lagi tak masuk akal. Jadi, bagi aku, ianya adalah tindakan nak cari kompaun sahaja. 


Umum tahu, perokok, hidup matinya bersama asap dan nikotin. Asap tanpa nikotin, tiada berguna. Nilotin tanpa asap, lagilah tak dak guna. Jadi, dengan menyekat derang ni isap rokok, sebenarnya usaha sia sia. Mesti akan ada yang akan kena kompaun. Ini aku cakap berdasarkan pengalaman aku berkawan dengan penguatkuasa Jabatan Kesihatan yang mana, 85% kes kompaun ke mahkamah, adalah kes merokok ditempat yang tidak dibenarkan seperti di hospital, restoran, perhentian bas dan sebagainya.Setiap bulan, bertimbun kes dia kena rujuk ke mahkamah.



Lepas ni kalau nak merokok, Cik Abang kena duk tengah sungai, baru susah Penguatkuasa nak kompaun.

Elok lah Melakaraya hapuskan budaya kencing merata-rata ni dulu. Siyes. sepanjang aku naik river cruise ni, tak kurang dari 4 kes kencing merata. Apa Melaka tak de tandas ka?


Aku tidak nampak unsur lain. Kalau ikhlas nak buat zon bebas rokok, mula-mula, kerajaan Melaka kena haramkan penjualan rokok di 5 kawasan itu dulu. Tapi, tidak, mereka hanya mengharamkan perbuatan mengisap rokok, jual rokok tak apa. Kan sengal kepala hotak orang politaik ni? Berfikir menggunakan kepala lutut?

Antara kawasan yang diwartakan itu, termasuklah Jonker Street. Kawasan Bar dan Pub yang agak besar di Melaka.
Kenapa tidak di haramkan bar-bar ini? aksi orang mabuk lebih merbahaya dari aksi orang isap rokok.


Geng mabuk todi di siang hari, lagi kronik dari geng nikotina. Elok Melaka kasi settle hal mabuk-mabuk ni.
Sebab dia, macam aku kata tadi lah, Melaka nak peras sebanyak mana duit dari rakyat. Cuma kali ini menggunakan istilah kompaun. Percaya lah cakap aku, lepas ini, beribu-ribu mat nikotin kena kompaun. Dan pastinya akan mendatangkan income kepada pihak yang berkenaan. Tidak lah aku pasti, tukang kompaun tu dari Jabatan Kesihatan atau dari PBT. 


Mengikut Suaram:


Smoke-free zones violation of human rights, says Suaram

KUALA LUMPUR, June 6 — A human rights group denounced today the gazetting of entire districts in Malacca as no-smoking zones, calling it a violation of a person’s “right to smoke”.
Suara Rakyat Malaysia (Suaram) called the ban, which imposes a maximum RM5,000 fine on offenders caught smoking in five areas, including the Alor Gajah and Jasin districts, “ridiculous” and “very unreasonable”.
“People have (the) right to smoke,” Suaram co-ordinator E. Nalini told The Malaysian Insider today.
“We all have health concerns, but it should be done in a proper way... provide alternative places for smokers in all five districts,” she added.
 
Dan aku bersetuju dengan pendapat mereka, bukan secara mendesak dan tergesa gesa serta perlu untuk menyediakan kawasan khusus untuk para perokok melaksanakan rutin mereka.  

Naga ni pun, dah tak boleh lepak di Jonker Street lagi. Sebab naga kan kuar api ikut mulut. Bila ada api, mesti ada asap, nanti tak pepasal kena kompaun naga ni. Mana ada duit nak bayar. Dah lah 'dragon ball' yang berharga tu kena rembat dek Junior

Mungkin manusia seperti  dua orang ini akan gumbira dengan larangan ini.

Hang Tuah happy ke dak? 

 Rumusannya, dengan terlaksananya arahan ini, akan menyebabkan tandas2 disekitar kawasan yang diwartakan ini akan dipenuhi geng penagih nikotina. Sebab itu lah aku tak setuju dengan larangan ini. Bila tandas penuh ngan puak puak ni, aku nak kencing pun tak senang ati dengan bau asap derang. Abis baju aku bau asap. Nak mengorat awek Portugis pun dah tak boleh.......



No comments:

Post a Comment