amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Tuesday 14 June 2011

Manusia X- Kelas Pertama

Marvel.... pembikin komik nombor satu dunia.

Aku bukanlah penggemar komik, pengumpul figurines dan berminat dengan cosplay. Saya bukan seorang enthusiast komik.

Pernah juga kalau berjalan-jalan disekitar kedai2 buku secondhand, belek2, pegang2 komik ni, tapi tak berapa minat lah. Adik aku yang bongsu, pengumpul komik. Dia obses juga dulu. Aku, kalau beli komik pun, sebab nak tengok gambar atau ilustrasi yang ada didalam tu. Boleh juga cedok idea dan tiru stroke2 derang.

Berbeza dengan cerita Dari Komik Marvel yang telah di wayang panggungkan. Aku biasanya tidak akan miss nonton, tak kira lah melalui wayang, DVD cetak rompak atau streaming di internet. Menonton dirumah lebih bersifat santai dan rilek-rilek sambil kasi bengang sama aku punya jiran dengan bunyi sistem home theater veteran aku ( woofer ada 3 bijik, 8, 10 dan 12 inci... jangan tanya berapa kuat dia boleh kasi gegar).

Diantara banyak-banyak movie Marvel, yang paling aku suka. Paling best. Paling lazattt. Paling segala paling... ialah X- Men.

Tidak pernah miss aku ke panggung kalau keluar siri X - Men ini. Kecuali, X-Men Origin-Wolverine, yang aku beli DVD9.

Baru baru ini, keluar dipanggung cerita sequel ke-5  X-Men yang bertajuk First Class. Pemahaman aku 1st class ini merujuk kepada kumpulan mutant pertama yang berjaya dikumpulkan oleh Magneto dan Prof X.

Dari siri yang pertama, X-Men (2000), aku memang tertanya tanya siapa sebenarnya Prof X dan Magneto . Ianya tidak dirungkaikan cuma terdapat sedikit clue bahawa mereka ini sebenarnya berkawan tetapi menjadi sekutu kerana sebab sebab tertentu. Begitu juga dengan kehadiran Mystique yang bergitu Flirty kepasa Prof X tetapi dalam masa yang sama berada di dalam kelompok Magneto.

Senang kata, kalau korang nak tengok 1st class ni, korang sekurang-kurangnya kena khatam X-Men 1-3 dulu... kalau tak, anda takkan paham. Kecualilah anda memang follower komik X-Men dan juga siri animasinya di TV.

Sedar tak sedar, cerita X -Men sudah masuk tahun ke 11, dan menurut Wiki, terdapat berberapa sequel lain akan dikeluarkan pada bila bila masa. Tetapi trend 3 tahun ( atau apa sahaja laaa) sekali untuk satu movie, mungkin diguna pakai.

Dari Januari itu ari... sampai sekarang, Cerita ini duduk ranking nombor satu aku. Pirate Karikacang duk nombor dua.

Esok lusa, aku nak pegi tengok Super 8 pulak.... siapa mau ikut saya?




http://www.youtube.com/watch?v=o8ccSiH4olo

No comments:

Post a Comment