amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Friday 24 June 2011

Nasehat

Nasehat

Dah baca apa yg tulis kat tembok tu? 

Haaa, tu aku amik kat area Kg Bunohan di Tumpat. Tapi sebenarnya, ianya adalah Kg Jubakar. 

Gambar ni aku amik di  tembok bagi sebuah Wat siam yang bernama Wat Machimmaran.

Wat ( perkataan asalnya adalah Vattaka, perkataan sanskrit yang bermaksud sekolah buddha atau monastery tample) Machimmaran  ini tidak salah aku bermaksud Seating Buddha kerana disini terdapat sebuah patung buddha duduk setinggi 30 meter dengan kelebaran 18 meter.

On daway nak ke Pengkalan Kubur dan Takbai, mesti tak miss nampak binaan agam ini.

Kg Jubakar dan Bunohan, merupakan antara kampung siam yang agak besar di kelantan. Terdapat banyak wat-wat dibina dan adakalanya berdekatan diantara satu sama lain.

Wat ini dibina pada tahun 90an dan siap pada tahun 2000. Tukang-tukang bina wat ini, didatangkan khas dari Thailand. Keluasan wat ini melebihi 2.4 hektar.

Toleransi orang melayu kelantan dengan siam buddha adalah sangat tinggi. Buktinya, dengan pembinaan wat2 yang bersepah dan kebebasan mereka menganut agama mereka. 
Di Wat ini, acara perayaan Buddha seperti Hari Wesak, Lakathor, tahun baru cina dan Festival Chai disambut didalam Wat ini.

Pintu gerbang.... Wat ini berada di seberang Wat Machimmaran.

Nampaknya kepala buddha ni selalu kena panah dek petir. Sebab tu derang taruk Lightning Conductor Rod dan ventilation fan.

Ada orang kata, dalam kepala menda ni, ada abu mayat ketua sami derang yang dah mati. Entah betul, entah tidak. Kalau betul pun, kenapa? biasak lah puak puak ni simpan abu mayat.

Deity yang pakai kain pelikat. Kat sini, banyak patung derang pakai pakaian tradisional melayu seperti kain batik, semutar dan sebagainya......

No comments:

Post a Comment