amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Saturday 1 October 2011

Milky Pine and Apple Acid

Cerita sebenarnya adalah, aku nak masak gulai kuning ikan masin. Pergi pasar dan beli segala keperluannya. masa beli tu, ada sedikit dispute dengan aku punya 'mem'. Dia nak suruh letak nenas dalam gulai tu.

Sebagai seorang yang merasakan nenas tidak sepatutnya diletak di dalam masakan, aku membantah juga mulanya. Walaupun banyak masakan di dunia ini diserikan dengan nenas seperti acar timun, pajeri nenas, dalca , pizza dan sebagai nya... aku biasanya tak makan nenas2 tu, dan begitu juga junior yang tak ske nenas.

Tapi ari ni, aku setuju je lah... lagi pun, dia yang nak masak. Aku tukang habiskan saja. Haha

Bila dah balik rumah, sambil dia masak tu, aku tengok ada lebihan nenas. So aku pun terpikirlah nak buat air jus nenas yang sudah lama aku tidak buat.

Bahan Mentah:

1. Nenas
2. Air bekarbonat perisa AisKrim Soda
3. Pati Vanilla - 5 titis
4. Gula secukup rasa
5. Cordial Limau ( Orange Squash- gives more color)
6. Kalau tak guna orange squash, boleh letak Aiskrim Vanilla

Potong dice nenas tu, masukkan dalam pengisar. Masukkan gula, dan setengah gelas ais krim soda. Kisar. Masukkan pula Pati Vanilla dan kisar lagi sekali. Kalau nak jadikan sorbet, masukkan ais.

Letak jus yang dikisar dalam gelas. Tambah ais krim soda, dan letak jus limau tadi . ianya akan memberi efek 'tropikal punch' pada jus anda.

Kalau untuk bebudak kecik dan kaum kaum hawa, eloklah tidak dicampur dengan jus limau tadi, tapi digantikan dengan ice cream vanilla... rasanya lebih creamy dan tidak 'menggigit' sangat. Rasa jus akan lebih lembut dan memberikan ketenangan yang abadi.... hahaha...

Nama Jus ini ialah : Amriezuka's Milky Pine and Apple Acid Juice

Kalau tak de benda ni, tak boleh buat jus nenas

Pek Riang Ria.... yea right!!!!

Macam mana potong nenas? haha...


Pati Vanilla

Nyaman

Bersama dengan Aiskrim Perisa Vanilla... Kids love it!!!

No comments:

Post a Comment