amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Thursday 7 April 2011

Awek Disney versi Death Metal \m/

 Zaman bebudak dulu, umur dalam 10-11 tahun gitu, dalam TV, ada main cerita -cerita Fairy Tales barat. Aku memang suka nonton cerita-cerita tersebut.

Kalau tak nonton, setiap 2 minggu sekali, Perpustakaan Bergerak (bas yg sudah Pimped jadi Library) akan datang dan parking di tepi Jalan Besar, Maran. Aku memang tak miss pegi pinjam buku cerita Fairy Tales dan juga Noddy.

Tapi sadly, zaman sekarang ni, tak ramai yang kenal siapa Rapunzel, Lil Red Riding hood dan 100 macam watak yang lain. Snow White dan Cinderella, mungkin ramai yang tahu.

Jadi macam ni, disebabkan oleh banyak faktor. Salah satunya, sebab dah banyak watak lain yang menggantikan watak klasik ini seperti Kim Possible, Ben sepuloh dan lain lain lagi. Lagi pun, bebudak sekarang mana ada masa nak baca buku cerita? Ada 1000 jenis hiburan lain yang mereka lebih suka buat dari membaca buku cerita tak masuk akal yang di gelar sebagai Fairy Tales itu.

Apa kata, kita start beli buku2 Fairy Tales ini, dan kasi bedtime story pada anak2 kita tu? Cerita-cerita dongeng melayu pun harus diberitahu juga. Antara cerita yg terlintas di pikiran aku adalah cerita Hikayat sang Kancil, Lebai Malang dan Mat Jenin. Ramai bebudak sekarang tak tahu apa itu Mat Jenin...


Jalan jalan di alam maya, menemukan aku dengan ilustrasi dibawah. memang Cool habis. Kalau lah boleh di print saiz A1 dan di tempek di dalam bilik aku, mesti best.

Korang ingat lagi cerita2 yang ada kat bawah ni? Silalah test diri sendiri dengan menceritakan semula pada diri sendiri pasal watak2 dibawah ini.....

Selamat Mencuba.... kalau fail, silalah beli buku Fairy Tales di kedai buku sana.... Enjoy..


































No comments:

Post a Comment