amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Thursday 28 April 2011

Takut Gelap- Pompuan Besi

Kalau ada satu manusia yang mengaku dengar metal, rock atau apa sahaja yang yang seangkatan dengannya, tapi tak pernah dengar lagu  dari Iron Maiden, memang dia belum cukup sifat nak jadi rocker atau metalian.



Aku bukan lah peminat tegar Iron Maiden. Tapi...... aku ulang, Tapi, lagu rock/ metal orang putih pertama yang aku banging adalah dari Iron Maiden ini yang bertajuk Alexander The Great dari Album Somewhere in Time. Ketika itu aku darjah tiga. Aku lebih suka Iron Maiden dari Lefthanded atau Search pada ketika itu, hasil dari berkawan dengan bebudak muda depan rumah. Racun dari dentuman Album ini membuatkan aku terpukau dan terus melekat jadi mat rock sampai tua. Walaupun mak aku berusaha untuk aku jadi minat sama Micheal Jackson dan Cyndi Lauper serta Cliff Richard, tapi usaha murni dia gagal. He He....Masa zaman tu, mak aku kurang sporting lagi... banyak juga inlay2 kaset yg kena bakar dek dia. Beg skolah aku pun abis dia kasi klorox sebab kat beg tu, ada aku buat tulisan IRON MAIDEN ni. Kalau korang nak tau, beg tu rupanya lebih kurang macam kat bawah, tapi tak de poket tu semua. Cara bebudak zaman dulu bawak beg skolah ni, ialah dengan menyangkutkannya di dahi. Brutal kan? hahaha...



CD original pertama aku juga adalah dari Album ini yang aku beli pada tahun 90an ketika aku mula2 dapat set HIFI yang mempunyai pemain CD dan LD. CD itu, diimpot dari UK, Di beli dengan mengirim pada sepupu aku yang blajar di sana. Sekarang ni, CD tu entah kelaut mana dah... nanti jumpa, aku kasi tempek gambarnya disini.

 Pos 2000, Iron Maiden masih lagi mengeluarkan album2 mereka. Tapi aku seakan hilang minat dan lebih melayan Megadeth . Tapi telinga aku masih dapat menangkap intro mula Iron Maiden di dalam corong radio. Lagu Iron Maiden memang unik, dan mempunyai signature yang tersendiri.

Antara sebab lain, aku suka Iron Maiden yang mempunyai pemain Bass jenis 'fingers' dari jenis 'pick'. Tidak seperti Lemmy dari motorhead yang memilih menggunakan pick, Steve Harris memang hebat bermain 4 tali.

Iron Maiden ni, kalau nak cerita, 10 pages pun tak abis... kita sambung lain kali laaaa....


Terimalah lagu ' Fear of The Dark dari IRON MAIDEN'




http://www.youtube.com/watch?v=PieS0zG228A


I am a man who walks alone
And when I'm walking a dark road
At night or strolling through the park

When the light begins to change
I sometimes feel a little strange
A little anxious when it's dark.

Fear of the dark,fear of the dark
I have constant fear that something's always near
Fear of the dark,fear of the dark
I have a phobia that someone's always there

Have you run your fingers down the wall
And have you felt your neck skin crawl
When you're searching for the light ?
Sometimes when you're scared to take a look
At the corner of the room
You've sensed that something's watching you.

Have you ever been alone at night
Thought you heard footsteps behind
And turned around and no-one's there ?
And as you quicken up your pace
You find it hard to look again
Because you're sure there's someone there

Watching horror films the night before
Debating witches and folklore
The unknown troubles on your mind
Maybe your mind is playing tricks
You sense,and suddenly eyes fix
On dancing shadows from behind.

Fear of the dark, fear of the dark
I have a constant fear, thought you heard
Fear of the dark, fear of the dark
I have a phobia that someone's always there.

When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone



Bruce Dickinson - Vocals
Dave Murray - Guitar
Janick Gers - Guitar
Steve Harris - Bass Guitar
Nicko McBrain - Drums

No comments:

Post a Comment