amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Wednesday 6 April 2011

Deserted

Puas aku memikirkan, bila dan dimana aku mendapat pengaruh dari Blind Melon ini.

Yang pasti, selepas habis sekolah, aku kesuatu tempat, menyaksikan pertunjukan live band. Kumpulan itu, yang aku juga gagal mengingat kembali namanya, memain kan sebuah lagu dari Blind Melon ini. Lagunya masih aku ingat, No Rain.

Selepas dari itu, aku menjadi seorang "melonhead" , iaitu gelaran bagi peminat kumpulan blind melon ini.

Memang agak sukar untuk aku digest lagu-lagu mereka. Tetapi setelah beribu kali duk pusing diantara side a dan side b, akhirnya, aku menyenangi rentak 70's rock atau lebih dikenali sebagai neo-psychedelia yang dibawa oleh Melon ini.

Sayangnya, penyanyi kumpulan ini, Enche Shannon Hoon telah meninggal dunia kerana overdose dadah.

Jika dilihat pada hampir setiap lagu blind melon ini, elemen stim dadah memang ada pada liriknya. Bunyi gitar ala- ala hippi, menguatkan lagi aroma stomek ( stone, khayal) di dalam lagu2 kumpulan ini.

Pada hari ini, tiba-tiba aku teringat kembali kepada melon, dan lagu deserted ini merupakan lagu pertama yang melintas dalam otak aku. Ianya lagu yang aku paling suka selain dari lagu No Rain dan I wonder.

Jom dengar Blind Melon





Grab my knee and look at me

And try to tell me I'll be home soon

Asleep in my bed and unstoned

I'm tired of me this way

I don't know what I've gotten into

But I'm glad it's now instead of sooner

This desert heat has crowded me strong

With a wish I had for winter

It's not as gentle as it sounds

As though it sounded yesterday

When I heard a leaf of my life hit the ground

And as a bottle cap flew from my fingers

I don't know what I've gotten in to

But I'm glad it's now instead of sooner

This desert heat has crowded me strong

With a wish I had for winter

..And the sands blew in my eyes

I stood on the edge and looked down to see

The light of a new life, shinning up on me

...With a wish that I had

No comments:

Post a Comment