amriezukasensei part 1

http://amriezukasensei.blogspot.com/
amriezukasensei part 1

Tuesday 10 May 2011

Kibod

Acis...... penyebab utama aku tak suka kumpulan gersang. Sebab? dia main Kibod. Bagi aku, kumpulan rock itu, tidak rock bila main kibod. Kibod hanya sesuai untuk debbie Gibson dan Cyndi Lauper.

Itu pandangan peribadi aku ketika aku masih berhingus baru lepas bersunat.

Perjalanan meneroka alam rock, menemukan aku dengan Jon Lord dan juga Don Airey dari Deep Purple dan Geoff Nicholls dari Black Sabbath, merubah persepsi aku pada Keyboardist di dalam satu satu band.

Melalui pemerhatian aku, dengan kehadiran kibod, ianya memberikan tone dan tekstur bunyi yang berbeza didalam muzik itu sendiri. Elemen Blues dan Jazz, dapat digabungkan dengan cukup harmonis. Selain itu,dengan kibod, penghasilan efek2 gothic dan ' kiamat sudah hampir' dapat di dengari di dalam lagu-lagu Death Metal .

Cuma agak kelakar bila lihat mat kibod banging ikut lagu.... cam hapa ntah... part tu, aku tak bleh nak digest lagi. Masih nampak kelakar ....

Secara teorinya, Keyboard ini adalah gitar yang telah di pasang efek. Serba serbi berkaitan dua instrumen ini, adalah , well, lebih kurang sama dari sudut fundamental nya.

Seorang gitaris yang baik, boleh bermain dengan kibod, dan pemain kibod, boleh bermain gitar. Itu kata Mokhtar gitaris The Chosen Reject. Tapi aku, haram tak bleh main kibod. Nanti aku suruh Mr Abdul Basith ajar aku main lagu O' macDonald versi metal guna kibod. He he...

Kibod boleh bertindak sebagai synthesizer , tetapi, lazimnya, kibod adalah sampler. Synthesizer adalah pemproses bunyi yang bekerja mengikut formula mathematics, manakala sampler adalah bunyi yang telah dirakam.

Apa benda tu? haha, korang google je dua perkataan tu. baca sendiri. Aku pun blur juga. Cuma masa bekerja di studio dulu. Kibod yang berfungsi sebagai synthesizer ni, berfungsi juga di dalam menentukan pitch di dalam proses recording.

Arghhhhhhhh tambah pening kan?

What the hell..... apa apa lah, he he, ... jom kita layan Don Airey punya solo... siap main intro lagu black sabbath ( Lagu Mr Crowley) kegemaran aku tu...



http://www.youtube.com/watch?v=3dkd0ej5zwg


Kibod Lagenda Entry Level Yamaha PSR 100. Successor dari model PSR75. Secara peribadinya, aku suka jenis ini dari jenis Casio. Yamaha, selain dari buat motor, dia juga buat alat bunyi-bunyian yang hebat. Pernah aku duk melepak kat Kilang Yamaha electronik Ipoh, beli barang reject sambil usyar minah karan.

So bagi kibodis2 muda kat luar sana, silalah praktis bagai nak rak. Besar nanti, boleh join Aku jamming lagu Space Trucking dari Deep Purple..... Rock Jalan Terussss!!!!!

No comments:

Post a Comment